Min sammanfattning av ESC 2015

Måns Zelmerlöws segervrål Foto: Thomas Hanses (EBU)

Måns Zelmerlöws segervrål Foto: Thomas Hanses (EBU)

Såhär med ett par dagars distans till förra veckans Eurovision Song Contest är det dags att sammanfatta eventet även här i min blogg. Jag vet, det blev ett långt inlägg det här men det fanns mycket att säga…

Australien, Belgien & Lettland Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Australien, Belgien & Lettland Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Bidragen

Om vi börjar med det som väl egentligen ska vara det som räknas, d.v.s. själva bidragen, var det många bra låtar i årets tävling. Om man jämför med de senaste åren när utgången känts ganska självklar (Loreens Euphoria, Emmelie de Forests Only Teardrops och Conchita Wursts Rise Like a Phoenix) så var det många med och krigade i toppen i år. Och det är bra – kanske inte för våra nerver, men för tävlingen som sådan. Att många deltagande länder levererar hög kvalitet är en grundförutsättning för att tävlingen ska överleva på sikt.

Förutom de bidrag som i slutänden aspirerade på förstaplatsen (Sverige, Ryssland och Italien) var det många andra länder som bjöd oss på bra musik i för Eurovision lite mer ovanliga genrer, t.ex. Australien, Belgien och Lettland. Tyvärr skickar inte alla länder artister som riktigt håller för pressen av att stå framför denna stora publik och leverera på topp när det verkligen gäller vilket är synd för de låtskrivare som därmed får sina alster nedvärderade pga. ett dåligt framförande. Som exempel kan nämnas isländskan Maria Olafs och Daniel Kajmakoski som tävlade för Makedonien. Båda deras bidrag var riktigt trevliga att lyssna på i studioversion men föll alldeles platt när de inte kunde sjunga rent i direktsändningen från Wien. Jag anser fortfarande att svenskproducerade Autumn Leaves var en av de bästa balladerna i årets tävling.

Apropå ballader ja, 2015 visade sig bli det stora balladträskets år. Det blir lätt så när den vinnande låten i föregående års tävling var en ballad, men jag kan då inte minnas ett ESC med så många ballader någonsin. (Nu är jag i och för sig inte gammal nog att minnas hela tävlingens historia och om det är någon som har bättre minne än jag så får ni gärna rätta mig om jag har fel.)

Jag noterar även lite melankoliskt att antalet bidrag som framförs på engelska bara blir fler och fler, i år var det endast 6,5 bidrag som inte framfördes på världsspråket engelska. Som språkälskare känns ett sådant faktum lite extra i hjärtat.

Frankrike, Spanien & Azerbajdzjan Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Frankrike, Spanien & Azerbajdzjan Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Tekniken

Egentligen borde det väl bara vara själva sångerna som ska räknas i en Song Contest men så är det ju inte (längre) så det är väl lika bra att vi övergår till själva scen- och tv-produktionen en liten stund. Det är väl ingen överdrift att säga att den moderna tekniken har påverkat scenframträdandena radikalt i den här tävlingen. Den stora LED-skärmen bakom artisterna, tillsammans med det stora LED-golvet skapar oanade möjligheter för den som vill förstärka sitt bidrag med visuella medel.

Vissa utnyttjar detta på ett bra sätt, t.ex. Frankrike och Azerbajdzjan, medan andra kanske inte lyckas lika bra just vad det gäller att koppla det visuella till sångens budskap utan mest använder den som färgglad bakgrund. Men ju mer tekniken tillåts ta över totalintrycket desto mindre händer rent fysiskt på scenen. Jag kan till exempel inte minnas att jag någonsin sett så lite dans på scenen som de senaste åren, och så mycket stillastående artister. Förr lades allt fokus på det fysiska, kom t.ex. ihåg Carolas stormvindsdansare, men 2016 kan jag räkna dansarna på min ena hands fingrar. Även de klassiska klädbytena har blivit färre på senare år, med Spanien som det lysande undantaget i Wien.

Vad tv-produktionen beträffar så kan jag inte påstå att jag var vidare värst imponerad av det Österrike hade att bjuda oss på. Programledarna var medelmåttiga, bortsett från Conchita Wurst då förstås som var alldeles strålande begåvad och vacker och överglänste de andra med ljusår. Inte heller manuset var så mycket att komma med, för att inte tala om de förinspelade filmerna och pausnumren. Det hela blev inte bättre av att bildproducenten, steady-cam-killarna och ljudteknikerna hade svårt att mäkta med sitt jobb. Många tittare klagade på att publikljud slaskade in i tid och otid, och ibland lät närmast pålagda. Medhörningen verkade inte alltid vara på topp och när man under den spännande poängutdelningen i lördags lyckades tappa kontakten med inte mindre än tre olika länder så blev ju inte helhetsintrycket bättre direkt. Det borde inte behöva hända år 2015.

Men även om man kan rasa eller bara gnälla rent allmänt över den dåliga produktionen österrikiska ORF bjöd oss på så ger det samtidigt en anledning för oss som svenskar att sträcka på oss lite extra och känna stolthet över att vårt kära SVT klarar av att leverera toppklass i jämförelse. SVT:s Eurovisionproduktion från Malmö 2012 räknas som en av de allra bästa genom tiderna tillsammans med DR:s sändning från Köpenhamn förra året.

Ryssland, Polen & Finland Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Ryssland, Polen & Finland Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Politiken

Vad denna tävling minst av allt borde vara är väl politisk, men inte ens detta är ett ämne man kan bortse från när man sammanfattar ett ESC-år. Att Ukraina valde att inte delta i år, att Armeniens bidrag – vars refräng löd Don’t Deny – handlade om det armenska folkmordet som b.la. Turkiet vägrar att erkänna eller att programledarna måste be publiken att inte bua år den stackars ryska sångerskan gör ESC 2015 till en politisk plattform vare sig arrangören EBU vill det eller inte. Närhelst olika nationer möts i tävlingssammanhang så tränger det nationalistiska blodet fram i ådrorna, särskilt om sammanhanget involverar möjligheten att framföra känslor och budskap i text och ton; något som politiserar ESC mer än exempelvis olika former av idrottsevent.

Ryska Polina Gagarina hade en stark låt – skriven av en välrenommerad samling, däribland ett par svenskar – och framförde den på ett lysande sätt (trots att jag inte var så imponerad av hennes låga toner i verserna) och numret var snyggt och elegant. Hon hade dessutom ett bra utgångsläge i startfältet med startnummer 25 av 27. Det enda som talade emot henne var hennes ursprung och att hennes hemlands ledare för en politik som inte uppskattas av alla i Eurovisionland; detta i kombination med textens fredsbudskap. Man kan inte låta bli att undra hur slutresultatet sett ut om Polina representerat ett annat land?

Under den här rubriken ska väl även nämnas de jurygrupper från Montenegro och Makedonien som diskades efter misstänkt felaktig röstning. Alla medlemmar i de respektive jurygrupperna har lämnat identiska poäng vilket i dessa sammanhang ses som en statistisk anomali och indikerar på att man kommit överens på förhand, något som inte är tillåtet enligt EBU:s regelverk.

Men ESC 2015 kan samtidigt stoltsera med historiens första rullstolsburna artist, Monika Kuszyńska från Polen, och dessutom de första artisterna med aspbergers och autism, PKN från Finland – tecken på att tävlingen blir än mer inkluderande och tolerant, vilket jag tycker är underbart.

Österrike, Tyskland & Storbritannien Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Österrike, Tyskland & Storbritannien Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

De direktkvalificerade

The Big Five (England, Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien) fortsätter att vara direktkvalificerade till finalen, tillsammans med värdlandet (i år Österrike). Jag vet inte varför de inte ber att få kvala som alla andra, de verkar fortfarande inte ha insett att direktkvalificeringen bara är en nackdel för dem trots att all statistik visar på att så är fallet. De bidrag som får en chans att visa upp sig i semifinalerna har mycket lättare att nå fram till tittarna som sedan sitter på halva makten i finalens omröstningar. Att inte ta den chansen till extra exponering är för mig oförklarligt. Självklart vill man vara med i finalen, men hur kul kan det vara att alltid hamna i botten på poängtavlan år efter år?

Med undantag från Italien som faktiskt lyckats hyfsat sedan de återvände till tävlingen 2011 så fortsätter The Big Five att leverera bottenplaceringar år efter år. I år hittar vi fyra av de sju direktkvalificerade i botten på platserna 24-27 – Storbritannien, Frankrike, Österrike och Tyskland – med den femte – Spanien – på en 21:a plats.

Bättre gick det för debuterande hedersgästen Australien som gjorde ett bestående första intryck på hela Eurovisionland. Jag kan inte bärga mig innan EBU beslutar sig för att bjuda in dem på mer permanent basis, något som det faktiskt ryktas om. Deras fräscha soullåt kom som en frisk fläkt en kvav sommardag och nu vill jag bara ha mer… Att de skickar en av sina största nationella stjärnor Guy Sebastian visar att de tar Eurovision på allvar, något man inte kan säga t.ex. om gamla ESC-stofilen Storbritannien.

Sverige & Italien Foto: Andres Putting, Thomas Hanses (EBU)

Sverige & Italien Foto: Andres Putting, Thomas Hanses (EBU)

Sverige i ESC 2015

Självklart ska vi även fokusera lite på allas vår hjälte Måns Zelmerlöw och den bragd han lyckades med trots att han ett tag verkade ha det mesta emot sig. Med sitt moderna och tekniskt avancerade nummer blev han snabbt en av huvudfavoriterna i årets tävling, något som inte alltid är av godo. Tidigt började snacket gå om plagiat, inte bara gällande sången i sig men även gällande hans lilla kompis streckgubben. Senare kom rykten om att Eurovisions presschef försökt sabotera för det svenska bidraget, något som ännu inte erkänts officiellt. Tongångar på plats bland ESC-fansen i Wien insinuerade att man inte var så villig att ge segern till Sverige eftersom vi arrangerade tävlingen så sent som 2013 och man var mer sugen på att fira ESC-febern i exempelvis Italien nästa år istället.

Efter semifinalen kom sedan nästa bakslag när Måns Heroes placerats på anonyma startnumret 10, i skuggan av de populära numren från Australien (12) och Belgien (13) medan de två största konkurrenterna Ryssland och Italien fått de finfina startnumren 25 respektive 27, en stor fördel då tittarna lättast har de sena låtarna i minnet när det är dags för omröstning. När de totala rösterna offentliggjordes visade det sig också att dessa bidrag i större utsträckning fått folket röst och hade tittarna fått välja hade vinsten gått till Italien, med Ryssland som tvåa och Sverige först på en tredjeplats. Vi ska alltså tacka de professionella jurygrupperna för att Måns och hans streckgubbe fick resa hem med den åtråvärda svenskdesignade glastrofén. Om Måns istället fått Italiens startnummer hade det inte förvånat mig om han hade slagit Alexander Rybaks poängrekord från 2009.

Måns seger står sig ändå väl i statistiken med en tredjeplats i poängligan efter Rybak och Loreen, och därtill bärgade hans poäng från torsdagens semifinal en imponerande topplacering i listan över flest relativa poäng i en semifinal där han med sina 217 poäng inkasserade 95,2% av semifinalens möjliga maxpoäng. Därtill kan han lägga ett svenskt tittarrekord för en svensk ESC-vinst med den preliminära siffran 3,28 miljoner tittare. På måndagen låg hans Heroes etta på iTunes-listan i 21 länder.

Men vi hade ju även andra svenskar i tävlingen, något som snarare blivit regel än undantag på senare år. I årets ESC hittar vi en eller flera svenska upphovsmän bakom inte mindre än sju bidrag förutom svenska Heroes. Hur gick det då för dem? Tre av bidragen gick tyvärr inte vidare från semifinalerna (Makedonien, Moldavien och Nederländerna) men de fyra Måns sällskapade med i finalen hamnade på plats 2 (Ryssland), 11 (Georgien), 12 (Azerbajdzjan) och 21 (Spanien). Bra jobbat!

Mer intressanta siffror för den inbitne
  • Portugal slår (som vanligt) ett nytt rekord i antalet deltaganden utan vinst (49). Den bästa placering de fått hittills var 1996 då de slutade på en sjätteplats. Detta rekord har varit dedikerat för Portugal under en lång tid, nästa land i listan är Cypern med i jämförelse blygsamma 32 deltaganden utan vinst.
  • Några som bör vara ännu mer besvikna idag är Österrike som lyckades med bedriften att bli det första värdlandet i historien att stå poänglös efter en ESC-final. Killarna i The Makemakes verkar dock ta det hela med glatt humör då de i helgen lade upp en video på sin facebooksida där de sjunger ”We are the zeroes of our time” , något som genast plagierades av tyska Ann Sophie som även hon kammade noll i finalen. Cudos för den självdistansen!
  • Värt att notera är även Litauens nollpoängare till Ryssland, något som aldrig tidigare hänt i tävlingens historia och dessutom Rysslands enda nollpoängare i årets tävling.
  • Måns vinst var inte bara en framgång för hans eget bidrag Heroes, utan har även stärkt Sverige i ESC-statistiken generellt. Sverige är nu det enda landet som vunnit tävlingen sex gånger, nu med bara en vinst från att tangera Irlands rekord med sju segrar. Poängregnet över Heroes resulterade även i att vi nu är det land som samlat ihop flest poäng genom tiderna (4128 p) när vi gick om Storbritannien, som ligger på andraplatsen i detta race med 3849 p. Tack för det Måns!
För övrigt…

…är jag inte alls förtjust i att det är så många som objektifierar Måns och inte bara låter honom vara den professionella artist han är. Jag får rysningar varje gång någon kallar honom Mums-Måns och när programledaren för hyllningssändningen från Lund i måndags kallade honom ”lilla hjärtat”  blev jag riktigt förbannad – och det vill inte säga lite när det gäller mig som vanligtvis är ganska samlad.

…förstår jag mig inte på vad som var grejen med alla navellåga urringningar i årets tävling, på såväl artister som programledare och poängutdelare? Mer hud betyder inte alltid snyggare/sexigare! Även i detta stod Måns ut ur mängden med sin snygga men vardagliga outfit – tack för det Måns!

Smakprov Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Smakprov Foto: Andres Putting, Thomas Hanses, Elena Volotova (EBU)

Statistiken ovan är hämtad från www.esc-database.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s